Academische Structuur & Methodologie
Het ‘Verticale’ Leermodel
In tegenstelling tot de traditionele horizontale indeling (Bachelor na Bachelor), hanteert Universiteit van Europees Ivy een verticaal leermodel. Dit betekent dat curricula modulair zijn opgebouwd en kennisniveaus elkaar kunnen kruisen.
- Probleemgestuurd Onderwijs (PGO 2.0): Wij hebben het klassieke Maastrichtse PGO-model gemoderniseerd. Studenten werken niet aan fictieve casussen uit leerboeken, maar aan ‘Live Challenges’ ingediend door onze partners op het Science Park.
- Kleinschaligheid: Onze ratio docent-student is 1:8. Dit garandeert intensieve mentorschap, maar vraagt ook veel van de student. Anonimiteit is bij ons onmogelijk.
- Academische Kalender: Wij werken met een trimester-systeem (september, januari, mei), wat studenten de flexibiliteit geeft om intensieve ‘sprints’ te trekken of stages in te passen.
Faculteit: Computer Science & Artificial Intelligence
Niveau: BSc, MSc, PhD Dit is het vlaggenschip van UEI. Onze benadering van Informatica is fundamenteel anders. Wij leiden geen ‘codeerders’ op, maar systeemarchitecten.
- Kerncurriculum: Naast harde skills zoals Python, C++, en neurale netwerken, is 30% van het curriculum gewijd aan ‘Philosophy of Technology’. Wij vinden dat je geen AI mag bouwen als je de maatschappelijke implicaties niet kunt doorgronden.
- Laboratoria: Het Turing-Lovelace Lab is 24/7 open voor studenten. Hier bevinden zich onze eigen serverclusters voor machine learning training, waardoor studenten niet afhankelijk zijn van cloud-credits van derden.
Faculteit: Creative Media & Digital Design
Niveau: BA, MA Hier smelt de bèta-kant samen met de alfa-kant. Design is bij UEI geen esthetisch laagje, maar een probleemoplossende methodiek.
- Research through Design: Studenten leren prototypen te bouwen als een vorm van onderzoek. De focus ligt op Human-Computer Interaction (HCI) en Speculative Design.
- Studio Cultuur: Het onderwijs vindt plaats in ateliers, niet in collegezalen. De kritiek-sessies (‘Crits’) zijn berucht om hun eerlijkheid en diepgang, gemodelleerd naar de strenge standaarden van de Rietveld Academie, maar dan met een wetenschappelijke onderbouwing.
UEI Lyceum (VWO & Pre-U)
Onze middelbare schooltak is volledig geïntegreerd.
- Tweetalig Onderwijs (TTO): 70% van de vakken wordt in het Engels gegeven, 30% in het Nederlands, om de aansluiting met zowel de lokale cultuur als de internationale wetenschap te borgen.
- Academic Core: Vanaf leerjaar 4 volgen scholieren verplichte modules ‘Academic Writing’ en ‘Research Methods’, vaak gegeven door onze universitaire docenten. Dit zorgt voor een naadloze overgang naar het WO (Wetenschappelijk Onderwijs).