Het Geluid van Inflatie: Hoe UEI en Parvis School of Economics and Music economische data hoorbaar maken

Een ontmoeting van contrasten aan Cornlands Road

De reis van Amsterdam Science Park naar het historische York is op zichzelf al een studie in contrasten. Waar onze campus wordt gekenmerkt door glas, staal en de hectiek van start-ups, ademt de omgeving van de Parvis School of Economics and Music in het Verenigd Koninkrijk een serene, bijna tijdloze rust. Toch was het juist hier, in een bescheiden bakstenen gebouw aan de Cornlands Road (YO24 3WZ), dat afgelopen week de grenzen tussen koude cijfers en menselijke emotie vervaagden.

Een delegatie van twaalf studenten en docenten van de Universiteit van Europees Ivy (UEI) – een mix van de faculteiten Creative Media en PPE (Philosophy, Politics & Economics) – streek neer in York voor een intensieve driedaagse ‘research jam’. Het doel? Het onderzoeken van Data Sonificatie als hulpmiddel om marktvolatiliteit te begrijpen.

De hypothese: Kun je een crisis horen aankomen?

“Economische grafieken zijn visueel, maar onze hersenen reageren sneller op geluid,” stelt Dr. Sarah Sterling (UEI), die het initiatief leidde samen met haar Britse collega’s. “Een dalende lijn op een scherm is abstract. Een dissonant akkoord dat plotseling in volume toeneemt, activeert ons reptielenbrein. Wij wilden weten: kunnen we traders trainen om een beurscrash te ‘horen’ voordat ze hem zien?”

De samenwerking met de Parvis School of Economics and Music was cruciaal. Waar UEI de expertise bracht in Python-scripting en AI-gedreven dataverwerking, leverde Parvis de diepgaande kennis van harmonieleer en macro-economische cycli.

Frictie in het laboratorium

De samenwerking verliep echter niet zonder slag of stoot. De eerste dag werd gekenmerkt door een fascinerende botsing van culturen. De studenten van Parvis, getraind in klassieke compositie en strenge econometrie, waren sceptisch over de ‘brute force’ benadering van de UEI-programmeurs.

“Er was een moment op dinsdagmiddag waarop de sfeer om te snijden was,” vertelt Yuki Tanaka, docent Creative Coding bij UEI. “Onze studenten hadden een algoritme geschreven dat inflatiecijfers direct vertaalde naar pitch-hoogte. Hoe hoger de inflatie, hoe hoger de toon. De musici van Parvis grepen in: ‘Dat werkt niet’, zeiden ze. ‘Hoge tonen klinken soms vrolijk. Inflatie is pijnlijk. Je moet werken met timbre en textuur, niet alleen met toonhoogte.’”

Deze discussie leidde tot de doorbraak. In plaats van een simpele lineaire vertaling, ontwikkelden de teams gezamenlijk een complex model waarbij economische stabiliteit klonk als een heldere sinusgolf, en marktinstabiliteit ‘ruis’ en vervorming aan het signaal toevoegde.

Het experiment: De crash van 2008 in D-mineur

Op de laatste dag werd het resultaat getest in de studio’s van Parvis. De groep voerde historische data van de huizenmarktcrash van 2008 in het systeem.

Het resultaat was angstaanjagend fysiek. Wat begon als een ritmisch, harmonieus gezoem (de groeijaren 2004-2006), veranderde langzaam. Er slopen onregelmatigheden in het ritme. Tegen de tijd dat de data september 2008 bereikte, vulde de kamer aan de Cornlands Road zich met een laag, onheilspellend gedreun dat fysiek voelbaar was in de onderbuik, gevolgd door een plotse stilte.

“Het was oncomfortabel,” gaf een vierdejaars economiestudent van Parvis toe. “Ik heb die grafieken honderd keer bestudeerd, maar ik heb de paniek nooit eerder zo gevoeld.”

Culturele uitwisseling buiten de academische muren

De reis ging niet alleen over code en akkoorden. De UEI-studenten, gewend aan de directe, soms botte Nederlandse communicatiestijl, moesten navigeren door de beleefde, indirecte Britse academische etiquette. Tijdens de gezamenlijke lunches (waar de discussie over Brexit en de impact op collegegeld onvermijdelijk was) werden vooroordelen over en weer afgebroken.

Opvallend was de observatie van onze studenten over de faciliteiten van Parvis. Waar UEI pronkt met state-of-the-art touchscreens, waarderen de studenten van Parvis de tactiliteit van analoge instrumenten en handgeschreven partituren. Het dwong de UEI-bezoekers om even weg te stappen van hun schermen en echt te luisteren.

Conclusie: Een nieuwe taal voor economie

De uitwisseling tussen Universiteit van Europees Ivy en Parvis School of Economics and Music heeft geen kant-en-klaar product opgeleverd, maar wel een proof-of-concept dat smaakt naar meer.

Beide instituten hebben een intentieverklaring (MOU) getekend om het onderzoek naar ‘Auditieve Economie’ voort te zetten. De dataset reist nu terug naar Amsterdam Science Park, waar onze AI-afdeling zal proberen om het model real-time te laten draaien op live beurskoersen. Maar de ziel van het project – het inzicht dat economie mensenwerk en dus emotie is – blijft geworteld in die regenachtige week in York.

Zoals Dr. Sterling het samenvatte bij het afscheid op het station van York: “Soms moet je de data niet lezen, maar moet je je ogen sluiten en luisteren.”


Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *